Gail Carriger - "Själlös", "Chanslös" & "Hemlös"

Detta är en serie som jag funderat ett tag på om jag skall ta och läsa men inte varit riktig säker på om det varit något för mig. Har fått både ris och ros i recensioner. Men så sist när jag var på biblioteket tänkte jag att jag chansar, värsta fall är det en bok jag kommer att beklaga mig över för att den var dålig ;P

Handling: Boken utspelar sig i 1800-talets England och handlar om Alexia Tarabotti som är född utan själ och har en "förmåga" att hamna i en del problematiska situationer. Varulvar och vampyrer lever integrerade i samhället och detta både minskar och skapar problem, speciellt när Alexia inte längre kan leva dold som själlös längre. Genom att Alexia saknar själ saknar hon även vissa andra egenskaper vilket gör att hon inte beter sig som det anstår en dam på 1800-talet, detta har lett till att hon lever som ungmö.

Mitt omdöme: Först tyckte jag att det var en helt okej bok. Den skiljde sig mot det jag läst tidigare i hur den var skriven. Det finns en hel del humor i boken och en stor del av denna bottnar i att Alexia bryter normen av hur en dam på 1800-talet skall föra och bete sig. En kvinna som tycker, tänker, reflekterar och drar sig verkligen inte för att framföra sin åsikt.

När jag sedan återberättade en del för Marita insåg jag att jag nog allt gillade boken mer än jag trodde. Så efter ha läst de tre böckerna som finns översatta (två till är utgivna på eng.) så är jag verkligen intresserad av hur det skall gå för Alexia och de omständigheter hon lyckas hamna i ; )







Böcker 2013, Livet | |
Upp