Ännu en dystopi

Var väldigt osäker på om jag skulle läsa denna efter att ha läst både "Matchad" och "Delerium" och inte blivit speciellt imponerad av någon av dem, men så har den fått ganska bra kritik i bokbloggar, bla hos Boktycke. Så jag passade på att låna den på biblioteket.
 
Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend
Sidor: 291
 
Handling: (beskrivning från Adlibris)
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas  förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.
 
Omdöme:
Så vad tyckte jag nu...
Jag tyckte om boken som helhet. Den håller ett bra tempo boken igen, även om det inte är action rakt igenom så händer det mycket med karaktärerna hela tiden. June är en stark tjej som inte är beroende av att någon annan skall komma och "rädda" henne, utan hon är hård och driven. Day är en kille som gjorde det han måste för att överleva och skydda sin familj. Två starka egna personligheter som skildras tydligt och bra. Tycker dock att de "finner" varandra lite väl fort, men det är inte helt uppåt väggarna ; )
 
Har varit väldigt kluven till att läsa böcker där författaren skiftar mellan vilken av karaktärerna man upplever handlingen genom. Men efter denna kan jag absolut tänka mig att läsa fler sådana böcker. Upplever att man i både språket och tankesättet verkligen märker om det är Day eller June som man upplever det genom. Att författaren även har valt att ha olika teckensnitt på texten hjälper lite till : )
 
Det jag dock saknade i boken var anledingen till att samhället hade blivit som det blivit. Den stora bakgrunden till att samhället kollapsat och skapat denne över/underklass saknas (eller så är det jag som missat det?)
Hoppas att man kanske får mer av detta i nästa bok, för ja, den var absolut tillräckligt bra för att jag skall läsa bok 2 : )
 
Böcker 2014 | Marie Lu, dystopi, legend | |
#1 - - sandra:

Vad glad jag blir över att nästa del verkar värd att läsa, har nämligen Legend på ingång!^^

Svar: Hoppas att du tycker om den : )
Therese, bokfrälst SSK-stundet

Upp