Slutet var bättre än början

Innan jag dör av Jenny Downham är en bok som jag blev rekommenderad genom boktipset och eftersom den fanns som e-bok på biblioteket passade jag på att låna den innan nyår.
 
 
 
 
Handling:
»Jag sätter mig upp och tänder sänglampan. Jag har en penna, men inget papper, så på väggen bakom mig skriver jag: Jag vill känna en killes tyngd ovanpå min kropp. Sedan lägger jag mig ner igen och ser ut på himlen. Den har fått en konstig färg - röd och gråsvart på samma gång, som om dagen håller på att förblöda.«

Alla måste vi dö. Det vet vi. Men sextonåriga Tessa vet det bättre än någon annan. Hon har leukemi och bara några månader kvar att leva. Så hon gör en lista över saker hon vill uppleva innan hon dör. Högst upp på listan står att bli av med oskulden.
 
Omdöme:
Efter som jag verkligen gillar både "Förr eller senare exploderar jag" och "Livet efter dig" så hade jag nog ganska så höga krav på en sådan här typ av bok. Tyvärr upplevde jag första halvan av boken väldigt seg och inte alls så gripande/fängslande som jag brukar bli av en bok, så jag slutade läsa den ganska många gånger och läste något annat emellan. Men så ville jag ju ändå läsa färdigt den (läste jag 80 dagar gul som jag verkligen tyckte var usel efter halva boken så)...
Men sedan var det något som fängslade mig och på slutet blev den faktiskt bra, men inte blev inte mer än just bra. Så i början på januari blev den utläst tillslut ; )
 
Tycker att Tessa under hela boken är en svår person att få grepp om, kunde inte riktigt hitta henne... Kändes även som om författaren hoppade över att skriva om olika händelser tex. får man inte vet vad som hände när Tessa och hennes bästa kompis kommer tillbaka efter att ha smitit hemifrån i alla fall ett dygn. Nämns bara att hennes pappa hade varit orolig. Känns lite ta fatt, men men...
Slutet tar sig och de sista sidorna bölar jag som bara den. Speciellt när man läser brevet/tankarna som Tessa skriver till sin pappa.
 
Men tyvärr räcker det inte utan detta var igen topp bok för mig. Då är de andra böckerna som nämndes mycket bättre.
 
 
 
 
Böcker 2014 | innan jag dör, jenny downham | |
Upp